Utvecklingssamtal

Har inte hunnit skrivit om Bs utvecklingssamtal som vi hade för snart 2v sen, pinsamt längesen.. 

Jag är verkligen nöjd med pojkarnas förskola. De jobbar på ett sätt som gör att andra förskolor ringer och frågar om tips och vägledning. De efterfrågar om hjälp med personal då de snarare har typ "för mycket personal", vilket jag tycker känns oerhört tryggt då man hela tiden får läsa om personalbrist på förskolor och att de får ta in olika vikarier jämt. Sånt ger mig en klump i magen. 
Sen älskar jag även det här med V-klass som kommunen börjat med. Att man kan få följa barnens dagar i bilder med text till, och våra fröknar har även börjat med små filmklipp. Jag skulle ju vilja vara en fluga på väggen och vilja se allt barnen gör så det är verkligen klockrent. 

Utvecklingssamtalet iaf, vi var försökskaniner om att få ha ett digitalt utvecklingssamtal. Därav min intro om förskolan. Under utvecklingssamtalet visade det en digital bildbok på B med både bilder och filmklipp på 2-3 minuter, helt fantastiskt. På en bild så gungade B & G tillsammans och storskrattade. Att med egna ögon få SE hur B leker med kompisarna när vi inte är med, som att vara en fluga på väggen. För det är ju en sak att få en situation/person återberättat tillsammans med en utskriven bild och att få se det med egna ögon. Man hör och tolkar en återberättelse på olika vis, och personen som återberättar vet ju t.ex inte vilka detaljer den kan utesluta eller uppmärksamma. Och som förälder vill man ju veta allt, så detta var SÅ bra. 
Att få se B leka med sina kompisar som han brukar prata om, och i samband med filmklippet få berättat att han är en fin kompis. Att han har många kompisar i gruppen, som går ihop med alla. Att han ena stunden kan leka med bilar med pojkarna och andra stunden leka mamma, pappa, barn med flickorna. Han gör ingenting han inte vill, men är aldrig sen på att testa någonting utan är snarare först på plats. Han gillar inte att göra någonting halvfärdigt utan har han påbörjat nånting vill han avsluta det. 
Fröknarna upplevde också som vi att B blivit mer framåt sen förra terminen. Han pratar mer och verkar ha funnit tryggheten i sig själv. Det märks på lämningarna som aldrig är några problem nu förtiden, förut visste man aldrig hur det skulle bli även om man alltid fick dra han där ifrån. Men nu ger han mig en kram och en puss innan han tar fröken i handen och går in. 

Jag hoppas verkligen att ett digitalt utvecklingssamtal som vi fick är något som kommer bli standard. Snarast möjligast för det var verkligen såååå bra!
(null)
Mammas stolthet 💙