Morotssoppa

Igår vid middagen åt vi kött och potatis. Gjorde en gryta på det vi hade hemma som blev god, skulle blivit godare om den fått stått och puttrat en längre stund men men.. 
I framtiden har jag tänkt att göra en "styrande veckomatsedel". T.ex att vi äter fisk på måndagar, soppa på tisdagar osv. Så tänkte jag att B får bestämma maten iaf en gång i veckan, så säger han t.ex fiskbullar (som han älskar men vi andra ratar) så blir det veckans fiskrätt. 
Sidospår, hursomhelst! Eftersom jag inte hade en aning om vad vi skulle äta till middag idag så frågade jag B vad han tyckte vi skulle äta. Trodde aldrig att han skulle svara morotssoppa. Måste han fått från fsk för vi äter aldrig soppa hemma, jag tycker soppa är SÅ tråkigt. Vill inte dricksörpla mig mätt, vart är maten liksom? Men har jag frågat B och han säger nåt annat än fiskbullar så gör jag gärna det. 

Så idag blev det morotssoppa. Gjorde dubbel sats för vi hade playdate med en annan familj som fick avboka i sista sekund pga sjukdom. Och det var tur för den blev jätte god! Var längesen jag såg pojkarna äta med så god aptit. Riktigt kul! 

Jag gjorde såhär: fräste två gullökar i smör i en kastrull. Hade sen i ca 750g upphackad morot, 10 dl vatten och tre grönsaksbuljontärningar. Lät det koka ca 15min, körde stavmixern och hällde i 3,5 dl matlagningsgrädde. Kryddade med salt, ingefära, vitlökspulver och fryst persilja. Sen fick det stå och sjuda en bra stund. 
Lätt, snabbt, näringsrik, billigt och barnvänligt! Kommer nog bli en soppfamilj hädanefter😂

(null) (null)
(null)


1
Master

Så gott med soppa ❤️ Du måste prova potatissoppa som va sonens favvo som liten 😊

Svar: Ja jag sa faktiskt det till V att jag måste fråga dig efter receptet på den :)
Mimmie