Jul-vabb

När jag hämtade pojkarna från fsk igår så sa fröknarna att nio barn var hemma och sjuka. Idag blev G det tionde barnet (B den elfte men han är inte sjuk utan ville vara hemma med sin sjuka lillebror). 
Feber och slemhosta. G hostade tills han kräktes slem en gång, men jag är säker på att utan luftfuktaren hade det varit mer för han harklar sig en hel del. Men slemmet måste ju ut oxå. 
Han var helt utslagen och sov 18:45-09:30. Pojkarna har börjat väcka varandra och gå ner tillsammans så igår sa jag till B att han får inte väcka G när han är sjuk för då behöver man få sova. Och det gjorde han inte heller, fastän de hade fått brev från Totte Tomtenisse. Min duktiga kille. Totte hade hämnat rena kalsongerna på Nordpolen och försökt ta med sig varsin snögubbe, men de hade smält på vägen så han hade lagt de i kylen så de inte skulle försvinna helt... lite lyx måste man få när man sjuk.
(null)
(null)

Vi åt frukost i soffan. G åt knappt en halv macka, verkligen ett sjuklingstecken på min gourmand. Sen fortsatte vi på pepparkaksbygget vi påbörjade kvällen innan. Satte ihop alla bitar, byggde en snögubbe av marshmallows och tandpetare och pudrade över snö. Blev så fint så. 
(null)
(null)
Bs sida som är frontad, han fick bara hjälp med klistret (kristyren), Gs feber slog nog till under dekoreringen för han ville inte va med. Fastän det var massa gottis framme.

Vi kollade på Superhjältarnas jul, en julkalender från 2009. Åt lunch i soffan. G somnade fram och tillbaks och ville ha mig nära hela tiden. Man blir extra mammig när man inte mår bra. 
När han vaknade till fick han alvedon och fick liv i kroppen igen. Busade med storebror och båda hjälpte mig pynta julgranen. Lite tidigare än vi brukar men äh, så får det bli ibland. 
De använde julkulorna som örhängen medan vi pyntade granen. I år fick G sätta dit julstjärnan med sin pappa. Förra året gjorde B det med sin faster. 
(null)
(null)
(null)