V. 16

Tisdagarna är just nu extra roliga, för då går jag in i en ny vecka och läser på lite om vad som händer med Knodden. Läser oxå om hur jag som mamma (helt sjukt att kalla sig själv för det) kan må, och många gånger blir det ett "Ahaaaa"! Som tex nu har jag känt ett tag att det är obekvämt att ligga på rygg, men inte tänk nå mer på det. Och idag läser jag att det inte är ovanligt pga att barnet då läggs på min kroppspulsåder, ahaaaa!

Idag går jag in i v.16, man räknar det som 15 hela veckor sen + 0-6 dagar, så imorgon är jag i 15+1 tex.
Knodden är nu 10,5-11,5 cm från huvet till stjärt, väger ca 80g och får plats i en handflata. Alla armar och ben är färdigbildade och alla leder fungerar. Knodden kan svälja, få hicka och suga på tummen. Hen kan oxå rulla runt, sparka och göra volter, en del är mer rörliga än andra då de redan har en personlighet. Rörelsen det kan dock va svår att känna pga att fostervattnet fungerar som en rörelsedämpare, men omföderskor kan känna rörelserna som "luftbubblor". Förstföderskor brukar inte känna förrän mot v.20. 



2
Festis

Underbart! Du är så otroligt duktig på att läsa på och ta reda på saker. Perfekt! Då är man mycket mer förberedd! Stor kram bästa

Svar: Tack :) mkt tackvare dagens teknologi (APPPAR!!) som jag hittar all superinfo på detta :) är jätte kul o följa! :) KRAAM!!
Mimmie

Sara

Va heter du på insta nu igen?

Svar: mimmielb !:)
Mimmie