Veckomatsedeln v.40

Soppmåndagen fortsätter. Denna vecka blev det min mammas kål- & qournsoppa som grund. Kokade upp den, hade i lite morötter och matlagningsgrädde och körde sen stavmixern tills det blev slätt. På soppdagen äter pojkarna som bäst. De äter både bra med soppa och tillbehör som kan vara grönsaksstavar, räkchips eller knäckemacka. 
(null)


Tisdagens fiskrätt blev en favorit för både mig och pojkarna. Jag & V fick lax men det gillar inte pojkarna så de fick sin favorit"fisk". Fiskbullar. Jag kan varken se, känna eller lukta på det utan att bli äcklad, förstå verkligen inte hur man kan äta det. Ännu mindre älska det så som pojkarna gör. 
Till fisken hade vi ärtor, ris och limesås. 
(null)


Onsdagens middag fick vi sällskap av Emil & Sara. De köpte med sig sallad och vi bjöd på kyckling & sötpotatis i ugn. Jag älskar sötpotatis, har verkligen blivit helt såld på det.
V hade också slängt ihop en rosa sås. Sås är livet och vi är typ aldrig utan det. Basen är oftast mini-creme fraiché. 
(null)


Torsdagen är veckans äta-rester-dag. Ordet "rester" ger en lite dålig vibe, men jag tycker det är nice. Bara att micra på så är middagen klar, vad är det att klaga på?
För mig & pojkarna blev det "hulkenpasta", jag hade köttfärssås till och B hade önskemål på köttbullar så stekte på det till dom. 
Till efterrätt blev det självklart en kanelbulle eftersom det var kanelbullens dag.
(null)

Helgens middagar glömde jag ta bilder på, men på fredagen åt vi våfflor & langos med fam. Csaszar. Jag & barnen åt våfflor, jag tog varje våffla med grädde och hemmagjord hjortronsylt som Vs mormor gjort. För gott! De andra vuxna åt langos som V gjorde. Han är så fantastiskt duktig min man. 
Lördagen var jag på 25 års fest för bästa Jasmina, hon bjöd på buffé med massa utländsk mat. Minns inte vad nåt hette men det var sjukt gott, jag gillar inte vårrullar men deras var sviiiin goda. 
Söndagsmiddagen så fick pojkarna potatisbullar för första gången, det gick ner men var ingen hit. Jag älskade  det när jag var liten. Dagens barn förstår inte vad som är gott helt enkelt. Älskar fiskbullar men inte potatisbullar. Helt oförståligt. 
Jag & V kommer ha myskväll med köpmat från BK framför vår serie. Han är och köper nu medan jag nattar. Ett bra avslut på veckan.