Våran jul

Jag älskar familjesamkväm, mat och att göra barn glada. Men blääää vad jag är trött på jul. All press och stress. Jag vill bara njuta. Lyckligtvis så har både jag & V så mysiga familjer så att vi ses rätt ofta och samkvämar tillsammans, är egentligen bara för att det är jul man stressar upp sig. 

Våran jul har iaf varit bra. Vi hade uppesittarkväll hos oss med Vs mamma, syster och hennes man. Åt gröt,skinkmackor, tomteskum, Vs mammas supergoda julkola och lite annat gott. V vann en nyårslott men vi andra vann inget. Tror V har vunnit nåt tre år på raken nu, en bra tradition.

På julaftons morgon slog B upp sina blå 5:50 och frågade om det var dags att gå upp, han va så ivrig på julaftonen. G klampade upp kl.6. Jag & V försökte få dom att dra sig lite i sängen och mysa men det ville de inte. Så vi gick ner till granen och där hade tomten lämnat julklappar! Bs första reaktion var att jubla YES! sen sprang han fram till julgranen och juklapparna. Vi fick alla ett varsitt morgonpaket, och så fick pojkarna en stort gemensam julklapp (ett legobord). B var sååå rolig när de skulle öppna det. Vi sa att han fick fråga G om han oxå ville öppna det julklappen nu. Så då frågade B det, sen gjorde B till sin röst och försökte väl låta som G som svarade "Jaa" och sen pratade han som vanligt och sa "Han ville deet!" 🤣🤣 Underbara unge! 

Efter presentöppning och lek med sina nya leksaker åt vi frukost och gjorde oss i ordning för att åka till min faster Kia. Pojkarna var så julfina med sina rutiga skjortar och prickiga flugor. Låter som en hemsk kombo men de var jätte fina! Och jag är lite töntig och gillar att klä de likadant, särskilt vid högtider och liknande. Vet inte varför egentligen... 
(null) (null)
(null)
(null)


Hos Kia blev vi bjudna på julbrunch tillsammans med den sidan av min släkt. Hon gör alltid min omelett med kantarell stuvning på, min favvo! Sen kom tomten med lite paket. Tror nästan vi hoppar tomten nästa år, B blev så rädd förra året så han skakade och i år blev båda rädda. Även fast V tog av sig skägget och visade att det var han. Jätte konstigt men tror att pojkarna smittade varandra med att va rädd, hade bara en lugnat sig hade nog den andra oxå lugnat sig. Nästa år kanske de bara kan se tomten genom fönstret eller nåt sånt. För helt tomte-löst kan det ju inte va. 

Vi blev inte så långvariga hos Kia tråkigt nog utan åkte till andra stället när det blev dags för G att sova middag, han somnar så lätt i bilen så blev två flugor i en smäll.
(null)
(null)
(null)
(null)
(null)
(null)

Hos pojkarnas Hamor så var vi sist på plats bland de flesta på den sidan av Vs släkt. Hamor hade gjort ett juligt musikquiz som vi började med att spela. Sen fikade vi, kollade på Kalle, öppnade julklappar där Vs guddotter/kusin agerade tomtenisse. Åt julmat sen, är alltid som en riktig julbuffé när man äter tillsammans med den sida av Vs släkt. Det är omöjligt att sakna nånting. Gs nya favvo var nog mimosan, han gav ut ett högt MMMMM när han åt det. B frossade i sin Hamors köttbullar som vanligt. 
Efteråt blev det julklappsspelet, jag vann två fina små tomtar och V en av våra egna som var choklad som ser ut som riktiga stenar. 

Efteråt tog vi hem våra övertrötta små pojkar och tvärslocknade allihoppa. G hade ätit alldeles för mycket så han kräktes tyvärr men det var nog bara bra för honom, hände inget under natten så var nog bara för att lätta på trycket. Min matglada lilla gosing. 

(null) (null) (null)
(null)
(null)
(null)

Hoppas ni också haft en god jul, 
på det vis ni velat ha det. 🎅🏼
God fortsättning!


1
Master

Va härligt ni haft hela julen. Jag njuter av den stund vi fick rå om er.
Blir mycket för barnen och även för er när det är julhelg men det ser ut att ha gått bra.
Så fina bilder på de bästa.
Kram hjärtat