Hyllad

Precis som med alla jobb så blir man rutinerad på att vara mammaledig. Eller mamma"ledig" snarare. Tror jag skrivit förut att alla som tror att man är Ledig borde få prova på hur det är.
Min V har aldrig trott att det varit en easy task att vara själv hemma med barn. Han har aldrig varit sån som ens kommenterat ifall det varit stökigt på nåt vis eller om inte maten står på bordet, för han vet att jag gör mitt bästa.
Men eftersom det bara är jag som varit hemma med våra små så har han inte vetat hur det är. Att få det återberättat och uppleva det själv är ju två heeelt olika saker.

När jag och G var på 64:an så fick han prova på't. Att vara själv med B, Maya och alla hushållssysslor. Och det hade inte varit så lätt. Han hade t.o.m sagt till grannarna att han inte förstod hur jag hann med allt för han fick inte dygnets timmar att räcka till, och då saknade han ett barn dessutom. Han höjde mig till skyarna som klarar av att ha så pass städat jämt (undanplockat räknas som städat hos oss, typ). Att tvätten och disken aldrig väller över. Att B får mat, mellis och underhållning. Och att jag dessutom ammar G och sköter honom oxå.
Det är mer än ett heltidsjobb.

Sen kan man absolut släppa på några ribbor, skulle t.ex kunna sitta och chilla medan B äter och G sover. Men då fixar jag disken, förbereder för nästa mål och/eller plockar & donar. Jag vill inte ha ett stökigt hem. Det är ingen harmoni i det nånstans utan ett projekt som ligger framför näsan på en och hånler.

Men jag ska erkänna en sak. Om jag har turen att båda pojkarna sover samtidigt, Då lägger jag mig ned på soffan och vilar jag oxå. Dreglar som värsta vikingen i sömnen gör jag oxå, inte alls ovanligt att jag vaknar i en ordentlig dregelpöl. Men så fort en liten pojke vaknar så är dagen igång igen. Underhållning och don! Från att ögonen öppnas tills de stängs. Det sistnämnda ska jag göra nu. Natti natti!

Trött mamma. Men oavsett hur trött jag än är. Hur frustrerad, irriterad, aptrött, sliten jag än må vara så finns det inget som är så givande som att få vara mamma och hemma med sina barn. Önska jag kunde vara det för alltid 💚💙