Valborgshelgen

G hade varit snorig och rosslig hela veckan. Natten till torsdagen kom hostan och på torsdag kvällen hade han feber. Kändes inte bra. 
På fredagen fick vi tid hos BVC, men vi hann bara dit innan vi fick vända och åka till barnakuten med G istället. Tolv dagar gammal. Han behövde hjälp med att få andas, och det gick fort och smärtfritt. Barnläkaren informerade om några symptom vi kunde hålla utkik efter innan han släppte iväg oss.
 
Efteråt släppte V & B av mig & G hemma så vi kunde få vila medan de åkte ut på bus. Jag hade sovit på nålar några nätter och G som är nyfödd och krasslig behövde ladda upp batterierna. 
När de va på g hem ringde V och sa att B spytt i bilen, han trodde att han hade hostat upp nåt i halsen och spytt pga det men va inte säker. Så det var bara att slänga ned B i ett bad, vilket han älskar så det blev en mysig stund tillsammans. Ett litet tag åtminstone. 
 
Skulle passa på att byta blöja på G medan B var i badet, och när han låg på skötbordet i bara blöja så såg vi att andningen som BVC reagerat på. De symptom som barnläkaren pratat om. Så jag gjorde han i ordning och åkte tillbaka till barnakuten. I bilen såg jag hur massa segt saliv samlades i hans mun, och när jag satte mig i framsätet för att köra iväg (barnen åker i baksätet) så tvärslockande han bara. Från att skrika till att inte röra en fena. Jag blev helt kallsvettig. Tror jag körde till sjukhuset på fem minuter. 
Sist in i väntrummet men först ut. Han fick hjälp att andas i en mask igen och sen kom en ny läkare och tittade på honom. Hon skrev in oss på avdelning 64 utan att blinka. 
 
Vi fick rum 215 och blev informerade om att vi inte får lämna rummet. Alla barn och deras anhöriga blir satta i karantän så smittorna inte sprids. 
När jag tittade till mobilen så hade jag två missade samtal från V och ett sms. B hade spytt ner sängen. Nu hade vi en magsjuk kille hemma och en ännu mindre kille med förkylning (RS?) på sjukhuset. 
 
 
En natt i rum 215 ledde till fler nätter. G fick syresättning och hjälp att rensa luftrören från både slem och snor flera gånger om dygnet. Han behandlades för RS även om de inte va hundra på att det är det han hade, för tydligen är ett sånt prov obehagligt att ta och de ville undvika att utsätta G för det. Behandlingen skulle vara detsamma oavsett, och i jämförelse med andra RS-fall personalen sett så var de säkra på att det var det G hade. 
Redan på andra natten var G's andning bättre, han gick upp 110g på ett dygn och efter att ha sovit nästan 48tim i sträck (bortsett från amning) så var han helt plötsligt vaken två timmar i sträck och efter en tupplur ytterligare 1,5 timma. Det gick sakta men säkert åt rätt håll. 
 

Hemma så var B's första natt hemsk. Spyorna gick lyckligtvis över redan dagen efter, men dessvärre kom feber och en envis bajsa-en-gång-i-timman-diarré istället. 
Även fast jag vet att B är med V och inte kan bli bättre omhändertagen så grät jag flera gånger över att jag inte kunde finnas där för B oxå. 
 
 
Dag 4 på rum 215. Imorse när jag vaknade hade jag sms från V. Han hade åkt in med B till barnakuten för att han inte kissar. Medan jag läste det kom en sköterska in och berättade att G behövde få en annan syresättningsmaskin, han har blivit sämre. Tydligen blir de oftast sämre på sin fjärde eller femte sjukdag så personalen hade inväntat det, men det hade verkligen inte jag. Han var ju bättre igår?! Jag trodde jag skulle få åka hem till min andra son snart, inte vara borthållen från honom när han behöver mig. 
Lyckligtvis var B's vistelse på barnakuten inge lång, efter 2-3 timmar fick de åka hem och han var dessutom feberfri. Skönt att det går åt rätt håll för en av pojkarna. 
 
Läkarna vet inte hur länge jag & G kommer vara här, men de tycker det är väldigt bra att G fortfarande orkar amma och säger till (ordentligt) när han är hungrig. Många bebisar orkar inte det då all energi går till att andas. Han är en kämpe vår Gabriel. 
 
Igår var han slangfri några timmar.
Det var tider det.
 
3
Rebecca

Oh fy vad hemskt. Hoppas att båda pojkarna kryar på sig snabbt!
Stor kram!!

Svar: Jaa det är inte kul nu. Men det kan ju bara bli bättre?!
Tack! 🌷
Mimmie

Lina

Liten kämpe med fint plåster på handen ❤

Svar: 💝
Mimmie

Carro

Krya!!!

Svar: Tack 🌷
Mimmie